مت یوگا چی بخرم؟

مت یوگا چی بخریم

برای انجام صحیح حرکات و فعالیتهای ورزش یوگا و همچنین کسب نتیجه‌ی مطلوب، نیاز است که لوازم و تجهیزات این امر را در اختیار داشته باشید. از جمله تجهیزات مورد نیاز میتوان به مت یا زیرانداز یوگا اشاره کرد. مت مناسب و استاندارد یوگا، در واقع کمک می‌کند که در فعالیتهای یوگا که غالبا به صورت نشسته انجام میگیرند، بتوانید تمرکز بالا داشته و احساس آرامش بیشتری کنید. 

 علاوه بر این مت یا زیرانداز یوگا شرایطی را فراهم میکند تا خطر آسیب دیدگی برای شما بسیار کمتر گردد.

حال که با لزوم استفاده از مت یوگا آشنا شدید، بنابراین اگر می‌خواهید بدانید مت یوگا چیست، ویژگی و انواع آن کدام است، با ژیانو تا پایان این راهنمای خرید مت یوگا همراه باشید.

مت یوگا چیست

مت یا زیرانداز یوگا به تشک‌های کوچک و کم پهنایی (سه میلیمتر با بالا) گفته میشود که با توجه به نوع جنس خاصی که دارد، در هنگام انجام هر نوع حرکات ورزشی علی الخصوص در یوگا از لغزش و لیز خوردن اندامهای بدن ورزشکار جلوگیری میکند. در واقع هدف اصلی استفاده از مت یوگا حفظ تعادل و راحتی شما درانجام حرکات و تمرینات در این ورزش خواهد بود. لازم به ذکر است که مت یوگا با سایر زیرانداز‌ها تفاوت‌هایی دارد و جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که به زمین می‌چسبد و لیز نمی‌خورد. 

در زمان خرید مت یا زیرانداز یوگا حتما، سراغ مت‌ها و زیرانداز‌های یوگایی باکیفیت و مرغوب بروید.

مت یوگای خوب چه ویژگی باید داشته باشد

همانگونه که پیش‌تر هم عنوان شد، مت یوگا میبایست طبق چند ویژگی مهم، به استاندارد لازم رسیده باشد. برای این که بتوانید یک مت یوگای مناسب را انتخاب و خریداری نمایید، بهتر است این ویژگی‌ها را بشناسید:

۱- لیز نخورد و چسبندگی آن به زمین تا حدی باشد که حین انجام حرکات ورزشی، مجبور نباشید مدام حالت آن را منظم کنید. علاوه بر این کم بودن چسبندگی مت یوگا میتواند در هنگام انجام یک فعالیت خاص، با لیز خوردن سبب بهم خوردن تعادل و ایجاد آسیب به شما گردد. 

۲- از ابعادی استاندارد و مناسب برخوردار است تا فضای کافی برای شما همواره فراهم باشد. (معمولاً مت‌های یوگا دارای مساحت ۶۰×۱۷۰ هستند.)

۳- از ضخامت استاندارد و متناسب حالت ورزشی شما برخوردار باشد. 

  • مت‌های یوگا در ضخامت سه، چهار، پنج و ۶ میلیمتری، مدل‌های هستند که بیشتر برای انجام فعالیت‌های یوگا به صورت ایستاده مناسب است. این ضخامت مت به هیچ عنوان برای انجام حرکات نشسته یوگا مناسب نیستند، چرا که نرم نبوده و نسبتا خشک میباشند.
  • زیرانداز یوگا مدل ۸ میلیمتری نازک‌ترین نمونه از زیرانداز‌های مخصوص حرکات نشسته یوگا میباشد که به وسیله آن می‌توانید حرکات ایستاده را هم انجام دهید. 
  • مت‌های با ضخامت بیش از ده سانت فقط برای حرکات نشسته یوگا مناسبند و به دلیل نرمی زیاد، توصیه میشود در حرکات غالبا ایستاده کاربرد نداشته باشند. 

۴- از جنسی مناسب برخوردار باشد.

  • مت یوگا با جنس pvc: این نوع مت یوگا به عنوان قدیمی‌ترین مدلهای بازار، از جنس پلاستیک ساخته میشود. تنوع رنگ محدودی داشته و نسبت به سایرین قیمت مناسب‌تری دارد.
  • مت یوگا با جنس فوم: فوم ماده‌ای نرم و راحت است، که در ساخت زیرانداز یوگا بسیار کاربرد دارد. از رنگ‌بندی متنوع برخوردار بوده و با طرح‌های مختلف میتواند پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد. 
  • مت یوگا با جنس حوله‌ ای: ممکن است برخی افراد به جنس پلاستیکی فوم و pvc حساسیت داشته باشند. این افراد میتوانند زیرانداز‌های حوله‌ای یوگا را انتخاب کنند که به دلیل استفاده از الیاف طبیعی پنبه در تولید آن، بر روی پوست ایجاد حساسیت نمی‌کند. 
  • مت یوگا با جنس tpe: این نوع مت یوگا خواص کششی خوبی دارد و با داشتن خطوط راهنما، مطابق با استاندارد‌ آسا یوگا تولید شده‌اند. این محصول سالم و قابل بازیافت است و همچنین یک زیرانداز ورزشی بسیار عالی برای بهبود تکنیک‌های یوگا خواهد بود.

۵- کیفیت تولیدی مت یوگا باید در حدی استاندارد باشد که بعد از مدتی استفاده پوسته ‌پوسته و پاره نشود.

۶- قابلیت تحول انواع وزن‌‌ها را داشته باشد.

۷- دیگر ویژگی‌ها چون قابل شستشو بودن، وزن سبک، داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه 

برند های ایرانی و خارجی مت یوگا

در بازار مت و زیراندازهای مخصوص یوگا شاهد حضور انواع برندهای ایرانی و خارجی هستیم که در کیفیت و ویژگی‌های ذکر شده در حد بسیار مطلوبی قرار گرفته‌اند. در این میان برخی از این مارک‌ها در کشور قابل خریداری هستند که توسط مراکز معتبر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. 

مت در هر یک از این برندها بر اساس نام برند و دارا بودن چندین ویژگی در کنار هم قیمت‌گذاری شده‌اند که میتوانید بر اساس بودجه و نیاز خود اقدام به خرید نمایید. حتما قبل از خرید برند های ایرانی و خارجی مت یوگا، مشخصات درج شده را با دقت مطالعه بفرمایید.

ما در کلاس های افلاین و کلاس انلاین یوگا سعی می کنیم مناسب ترین مت یوگا را به شما معرفی کنیم.

معرفی ده مت یوگای خوب 

۱- زیر انداز یوگا یوگا مت مدل TPE ضخامت 6 میلی متر 

ابعاد این مت ۶۱x۱x۱۸۳ سانتی‌متر و وزن آن حدودا یک کیلوگرم است، از جنس TPE ساخته شده و قابلیت شست و شو دارد. دو لایه و با کیفیت بسیار بالا می‌باشد و از همه مهمتر قابل بازیافت است. 

۲- زیر انداز یوگا مدل TRX ضخامت 9 میلی متر 

ابعاد این محصول ۱۸۰x۷۰x۰.۹ سانتی‌متر، وزن آن حدودا یک کیلوگرم و جنس آن از پارچه و فوم پلیمری است. 

۳- زیر انداز یوگا مدل LAC074E ضخامت 8 میلی متر

این محصول در ابعاد ۶۱x۰.۸x۱۸۳ سانتی‌متر و وزنی حدودا یک کیلوگرم در بازار موجود است. برای ساخت آن از دو ترکیب فوم PVC و TPE استفاده شده و از همین حیث سُر نمی‌خورد و قابلیت شست و شو دارد. 

۴- مت یوگا مدل آجدار ضخامت 8 میلی متر 

ابعاد این مت ۵۸x۱۵x۱۵ سانتی‌متر و وزن آن حدودا ۶۰۰  گرم می‌باشد و با جنس فوم فشرده و کاورمحکم همراه با بند در بازار موجود است. 

۵- زیرانداز یوگا بابل کارپت مدل T1 ضخامت 6 میلی متر

ابعاد محصول ۱۲۰x۶۰x۰.۶ سانتی‌متر و وزن آن ۱,۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد. جنس آن نیز از پارچه و فوم پلیمری است و به همین جهت قابلیت شست و شو دارد. 

۶- زیر انداز یوگا الکس مدل 1124 ضخامت 6 میلی متر

با ابعاد ۱۸۳x۶۱x۰.۶ سانتی‌متر و وزنی حدودا ۸۰۰ گرم، با جنسی از فوم PVC در بازار موجود است. 

۷- زیر انداز یوگا موها فیتنس مدل TWD-3321 ضخامت 9 میلی متر

ابعاد این محصول ۱۸۰x۶۹x۰.۹ سانتی‌متر، وزن آن حدودا یک کیلوگرم و جنس آن ترکیبی از فوم EVA ، پارچه و فوم پلیمری است. 

۸- زیر انداز یوگا تن زیب مدل Double Side Mat ضخامت 6 میلی متر

ابعاد این محصول ۱۸۰x۶۰x۰.۶ سانتی‌متر، وزن آن حدودا ۱٫۱۰۰ کیلوگرم و جنس آن از EVAاست. 

۹- زیر انداز یوگا مدل Razor ضخامت 6 میلی متر به همراه کاور

ابعاد این محصول ۱۷۰x۶۰x۰.۶ سانتی‌متر، وزن آن حدود ۸۰۰ گرم و از جنس فوم قابل انعطاف می‌باشد. 

۱۰- زیر انداز یوگا موها فیتنس مدل TRX-3322 ضخامت 7 میلی متر

ابعاد این محصول ۱۸۰x۶۹x۰.۷ سانتی‌متر، وزن آن حدود ۹۰۰ گرم و از جنس فوم و پارچه می‌باشد.

بعد از خرید یک مت یوگا مناسب نیاز است که یک لباس مناسب یوگا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *